رویه صادرات قطعی

صدور قطعی

صدور قطعی رویه‌ای است که کالا از کشور به صورت قطعی خارج شود.

خروج کالا می‌تواند کالای ساخت داخل باشد یا کالای خارجی که به صورت قانونی و پرداخت حقوق ورودی وارد کشور شده است، باشد.

(یک تعریف مهم گمرک: کالای داخلی شامل کالاهای ساخت داخل کشور و یا کالای خارجی که حقوق ورودی را پرداخته و به صورت قانونی وارد کشور شده است.)

چه نکاتی در صدور قطعی باید مورد توجه قرار بگیرد:

  1. در تنظیم اظهارنامه اشتباه نکنید تا جریمه و یا درگیر قوانین قاچاق نگردید.
  2. ارزش نرخ کالای صدوری را طبق ماده 16 قانون امور گمرکی و با کمک سایت گمرک ایران بررسی کنید.
  3. مجوزهای ترخیص را اخذ کنید.
  4. اگر کالا نیاز به تعیین ماهیت دارد، آنالیز و فرمولاسیون کالا را همراه با پروانه بهره‌برداری از قبل آماده کنید.
  5. توجه به بخشنامه‌های صادره دفاتر گمرک ایران جهت محدودیت، مصنوعیت و... کالای صادراتی خود نمایید.
  6. جهت جلوگیری از اشتباه در تنظیم اظهارنامه دقت لازم به تعداد کالا، وزن کالا، نام دقیق کالا، تعرفه کالا و مرز خروجی کالا داشته باشید، اگر کالا عوارضی‌ دارد جهت پرداخت عوارض در هنگام تنظیم اظهارنامه شناسه عوارض را اخد کنید.

ارزش کالای صادراتی: طبق ماده ۱۶ قانون امور گمرکی ارزش کالای صادراتی عبارت است از قیمت فروش کالا "عمده فروشی و فاقد مالیات و عوارض"  به اضافه هزینه‌های بیمه، کرایه و... تا مرز خروجی.  تعیین ارزش صادراتی به استناد ماده ۱۶ قانون امور گمرکی به عهده گمرک می‌باشد که در بازه زمانی خاص برای کلیه کالاها را در سایت گمرک ایران منتشر می‌شود، ولی این بدین معنا نیست که الزاماً صحیح باشد، در صورتی که واحد تولیدی و یا اشخاص به ارزش کالای صادراتی خود معترض باشند باید مستندات خود را نسبت به ارزش کالای صادراتی صحیح تقدیم گمرک اجرایی کرده و تا حصول نتیجه پیگیری نمایند. فایل اکسل ارزش گمرک و سوابق آن در سایت گمرک ایران در دسترس شماست با سرچ نام و تعرفه میتوانید ارزش کالای خود را بیابید؛ در غیر اینصورت ارزش استنادی خود را اعمال و طی یک کامنت در اظهارنامه اعلام کنید که با توجه به نبود ارزش در فایل ارائه شده از سوی گمرک ارزش  صادراتی کالای اینجانب با استناد "........." اعمال شده است.

درصورت اعتراض به ارزش صادراتی نیاز است حتماً کانتی درج و اعتراض خود را اعلام نمایید.

طبق تبصره ماده ۱۶ قانون امور گمرکی اعتراض در ارزش کالا دلیلی بر عدم ترخیص کالا نیست.

ماده ۲۲ آیین نامه قانون امور گمرکی به چگونگی تعیین ارزش توسط گمرک پرداخته و به گمرک اجازه می‌دهد تا ارزش کالای صادراتی را در کارگروهی متشکل از گمرک، دستگاه‌های ذیربط، سازمان توسعه تجارت و وزارتخانه ذی‌ربط تعیین نماید.

برای کالاهای عوارضی نیز جهت صدور و اختلاف ارزش نیز در همین ماده ۲۲ آیین نامه قانون امور گمرکی به صادرکننده اجازه می‌دهد عوارض تا تعیین ارزش واقعی به صورت تضمین تودیع گردد.

مجوزهای ترخیص: در کتاب قانون مقررات صادرات و واردات و همچنین بخشنامه‌های متعدد صادره برای برخی از کالاهای صادراتی محدودیت و ممنوعیت‌های وضع شده است شما می توانید با سرچ تعرفه در فایل اکسل مربوط به محدودیت و ممنوعیت وضعیت کالای خود را بیابید. ضمناً به بخشنامه‌های صادره توجه کنید. کلیه مجوزها باید در فضای EPL توسط سایر سازمانها با یک کامنت صادر گردد و نیازی به مکاتبه با سازمانها نیست. لازم است جهت اخذ مجوز خاص سازمان مجاور را مطلع نمایید.

مدارک لازم جهت رویه صادرات:

  1. فاکتور
  2. لیست عدلبندی
  3. باسکول حامل صادراتی
  4. در صورتی که کالا دارای پروانه استاندارد اجباری است ارائه گردد.
  5. در صورت نیاز به تعیین ماهیت، آنالیز و فرمولاسیون.
  6. قبض انبار در صورت تحویل کالا به گمرک.
  7. تصویر پروانه ورود موقت برای کالاهایی که دارای پروانه ورود موقت است.

تعدادی از مواد قانونی در رویه صادرات در قانون امور گمرکی:

ماده ۶۴ - ۶۵ : درباره تعریف رویه صادرات قطعی است.

ماده ۱۶ قانون و همچنین ۲۲ آیین نامه در خصوص ارزش کالای صادرات است.

ماده ۵۸ آیین نامه قانون امور گمرکی جهت مدارک لازم جهت صادرات.

ماده ۱۱۶، ۱۱۷، ۱۱۸، ۱۱۹، ۱۲۰ و ۱۲۱ آیین‌نامه درباره رویه صادرات.

ماده ۲۳ آیین نامه قانون امور گمرکی.

ماده ۱۰۷ قانون امور گمرکی

ماده ۱۱۰ قانون امور گمرکی

ماده ۱۱۱ قانون امور گمرکی

ماده ۱۱ آیین نامه مقررات صادرات و واردات.

نکته: وفق تبصره ماده ۱۱۶ آیین نامه قانون امور گمرکی کالاهای صادراتی می‌تواند از سایر راههای کشور خارج گردد و این بدین معنی است که در صورتی که هر گونه مشکل (طبیعی، غیر طبیعی) برای مرزهای مجاز کشور به وجود آید می‌توانید با هماهنگی گمرک از سایر راهها، کالای خود را خارج کنید و این به معنای قاچاق نیست.

ماده ۱۱۹ آیین نامه قانون امور گمرکی اشاره به این موضوع دارد کالایی که در مناطق آزاد و ویژه تولید می‌گردد و مقداری از مواد اولیه کالای نهایی، خارجی باشد و نیاز باشد جهت صادرات از سرزمین اصل بگذرد باید بابت میزان مواد اولیه خارجی به گمرک تضمین بدهد.

وفق ماده ۱۱۰ آیین نامه قانون امور گمرکی در صورتی که کالای صادراتی در گمرک داخلی اظهار گردد و در مرز خروجی، کالاهای اظهاری با کالای موجود تطبیق داده شود و تغییری ایجاد شده باشد وفق مقررات قاچاق کالا قاچاق خواهد شد.

حالا اگر صادرات را انجام دادید و به هر دلیلی خواستید کالا را برگردانید باید وفق ماده ۱۲۱ آیین‌نامه قانون امور گمرکی چنانچه کالا تغییری نکرده باشد برای برگشت کالای صادراتی، اظهارنامه واردات تنظیم و بدون ثبت سفارش و پرداخت حقوق ورودی کالا را برگردانید و اگر کالا تعمیر و یا تغییر کرده باشد باید با پرداخت حقوق ورودی و بدون نیاز به ثبت سفارش کالا را برگردانید.

دقت کنید برای واردات کالای صادراتی باید کلیه مجوزهای ترخیص اخذ گردد.

حالا چه زمانی توسط گمرک امکان جریمه برای شما وجود دارد؟

طبق ماده ۱۰۷ قانون امور گمرکی اگر معلوم گردد توسط گمرک وجوهی کمتر از میزان مقرر(در هنگام عوارض) اظهار کرده‌اید به تشخیص رئیس گمرک بین ۵ درصد تا ۵۰ درصد مابه‌التفاوت جریمه می‌شوید.

اگر ارزش کالاهای خود را جهت استفاده از تسهیلات هم غیر واقعی اظهار کنید بین ۱۰ درصد تا ۱۰۰ درصد مابه‌التفاوت ارزش جریمه خواهید شد.

هرگاه در اظهارنامه هم اشتباه کنید وفق ماده ۱۱۰ قانون امور گمرکی جریمه‌ای حداقل  بین 300 تا 600 هزار تومان جریمه خواهید شد.

حال اگر به جریمه ها اعتراض داشته باشید می‌توانید قبل از ترخیص کالا و یا پس از تودیع میزان جریمه اعتراض خود را با دلایل و مستندات به مراجع رسیدگی تخلفات گمرک تسلیم نمایید وفق ماده ۱۱۱ قانون امور گمرکی.

نکته : وفق قانون و ماده ۲۳ آیین نامه قانون امور گمرکی، ارزش کالاهای صادراتی و وارداتی بعد از اعلام گمرک ظرف مهلت سی روز پس از ابلاغ قابل اعتراض می‌باشد و رسیدگی به این اعتراض بعد از مهلت قانونی در صلاحیت مراجع رسیدگی به اختلافات گمرکی است.

دقت داشته باشید صادرات یعنی خروج کالا از کشور پس از ورود کالای داخلی به مناطق آزاد و ویژه صادرات تلقی نمی‌گردد.

نکته: حتماً از کالاهای صادراتی که احتمال می‌دهید مجبور به برگشت آن هستید تصویر و عکس تهیه کنید و به گمرک در اظهار صادرات نشان دهید. دقت داشته باشید اگر کالایی را اظهار کردید و از کشور خارج نکنید، مرتکب قاچاق خواهید شد.

نکته: یکی از مشکلاتی که صادرکنندگان با آن برخورد کرده‌اند تصمیمات لحظه‌ای مدیران کشوری در خصوص محدودیت یا ممنوعیت صدور کالا است. وفق ماده ۱۱ آیین نامه قانون مقررات صادرات و واردات در صورتی که:

  1. گشایش اعتبار برای کالاها به نفع صادر کننده با سررسید حداکثر یک سال برای کالاهای مصرفی و دو سال برای کالاهای سرمایه‌ای که برای آن از سوی بانک تاییدیه صادر شده باشد.
  2. وجود کالا و اظهار آن در گمرک و اختصاص شماره کوتاژ.
  3. وجود قرارداد معتبر بنا به تشخیص وزارت صمت و متکی به یکی از روشهای ناظر بر معاملات طبق مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی مرسوم به( ucp) و نیز وجود بیمه صادراتی یا بیمه تضمین.
  4. موارد استثناء با تشخیص و تایید وزارت صمت.

 

 

 

مهدی لگزی

نظر خود را بگذارید